niedziela, 29 maja 2011

PYTANIE 5 - Co to jest CRM - Customer Relationship Management?



CRM to skrót od angielskiego słowa Customer Relationship Management oznaczającego biznesową strategię budowania relacji z Klientem na etapie przedsprzedażowym (PreSales), sprzedażowym (Sales) oraz posprzedażowym (Service).
Typowe procesy biznesowe, które wspierane są przez strategie CRM w przedsiębiorstwach to:
Definiowanie Klienta:
  • preferencje klientów
  • segmentacja klientów
Sprzedaż
  • Zarządzanie bazą produktów (ceny, konfiguracje)
  • Zapis możliwości sprzedaży
  • Zarządzanie pracą zespołów sprzedażowych
  • Zapytania i zamówienia
  • Telemarketing
Obsługa posprzedażowa
  • zapis zapytań posprzedażowych
  • zapis i monitoring gwarancji, kontraktów, napraw
  • helpdesk
  • inwentaryzacja zainstalowanych u Klienta produktów (numery seryjne, etc)
Działania marketingowe
  • Kampanie (emailingi, mailingi)
  • Zarządzanie projektami marketingowymi
Strategie CRM wspierające procesy w przedsiębiorstwach mogą być bardzo ściśle ustrukturyzowane i udokumentowane. Dotyczy to zwłaszcza firm posiadających wdrożony system ISO. Mogą również funkcjonować w przedsiębiorstwach strategie CRM, które są intuicyjne, a równie dobrze się sprawdzają.
Dobrze, aby przedsiębiorstwo dostosowało formę strategii CRM do swojej wielkości i kultury pracy, a przede wszystkich zdecydowało się na jej wdrożenie, gdyż w długiej perspektywie może wykorzystać ją jako czynnik przewagi konkurencyjnej.
Obecnie wdrożona strategia CRM z reguły wspierana jest przez aplikacje klasy CRM. Stąd też częściej definiuje się CRM jako aplikację wspierającą zarządzanie relacjami z Klientem, niż tylko strategię biznesową.